З 01 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування є Пенсійний фонд України.

Відтепер Пенсійний фонд України виплачуватиме: 

– допомогу по тимчасовій втраті працездатності («лікарняні»); 

– допомогу  по вагітності і пологах («декретні»);

– допомогу на поховання застрахованим особам, в т. ч. потерпілим на виробництві;

– одноразові та щомісячні страхові виплати потерпілим на виробництві, членам їх сімей.

Попри зміну органу, який здійснює страхові виплати, розміри цих виплат для громадян зберігаються, а розмір деяких – навіть збільшується. 

Якщо у застрахованих осіб виникатимуть питання щодо страхових виплат, уже з 2 січня вони можуть звертатися за консультацією до спеціалістів будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України або Контакт-центру Пенсійного фонду України.

Як установа, що має найбільш розгалужену мережу територіальних органів та є держателем і адміністратором електронного реєстру листків непрацездатності (складової частини реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування), Пенсійний фонд України відтепер здійснює:

● призначення страхових виплат та надання соціальних послуг відповідно до Закону;

● профілактику нещасних випадків на виробництві; 

● проведення перевірок обґрунтованості видачі, продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, на базі інформації з електронних систем та реєстрів; 

● контроль за використанням страхувальниками страхових коштів.

 

ЩОМІСЯЧНІ СТРАХОВІ ВИПЛАТИ ТА ІНШІ ВИПЛАТИ

НА ВІДШКОДУВАННЯ ШКОДИ

 

Органи Пенсійного фонду призначатимуть та виплачуватимуть такі види страхових виплат внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання:

  • допомога по тимчасовій непрацездатності – виплачується у розмірі 100 відс. середньої заробітної плати (перші 17 днів за рахунок коштів страхувальника, починаючи з 18 дня – за рахунок коштів соціального страхування);
  • одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності, призначається на підставі довідки МСЕК; її розмір визначається в залежності від ступеня втрати професійної працездатності, із розрахунку 7 мінімальних заробітних плат, встановлених законом на день настання права потерпілому на страхову виплату (з 01.10.2022 розмір мінімальної заробітної плати – 6 700 грн);
  • щомісячні страхові виплати – встановлюються відповідно до ступеня втрати професійної працездатності та середньомісячної заробітної плати потерпілого перед настанням страхового випадку; мінімальний розмір призначеної щомісячної виплати потерпілому в перерахунку на 100 відс. втрати працездатності не може бути меншим мінімальної заробітної плати, максимальний – не повинен перевищувати чотири мінімальні заробітні плати;
  • виплати у разі переведення на легшу, нижчеоплачувану роботу – за потерпілим зберігається його середньомісячна заробітна плата на строк визначений ЛКК або МСЕК (перші 14 днів доплата здійснюється за рахунок коштів страхувальника, починаючи з 15 дня – за рахунок коштів соціального страхування);
  • щомісячні виплати дитині, яка народилася з інвалідністю, внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання її матері під час вагітності, здійснюються до досягнення дитиною 18 років, або до закінчення навчання, але не більш як до досягнення 23 років;
  • страхові виплати непрацездатним членам сім’ї у разі смерті потерпілого: 

– одноразова допомога сім’ї (у розмірі 40 розмірів мінімальної заробітної плати (40х6700 грн =268 000 грн)); 

– одноразова виплата кожній особі, яка була на його утриманні (у розмірі 8 розмірів мінімальної заробітної плати (8х6700 грн = 53 600 грн); 

– щомісячні страхові виплати (визначаються із середньомісячної заробітної плати потерпілого; сума виплат кожній особі, яка має на них право, визначаються шляхом ділення частини заробітної плати потерпілого, що припадає на цих осіб, на їх кількість). 

 

ТЕРМІН РОЗГЛЯДУ ДОКУМЕНТІВ ТА ПРИЙНЯТТЯ РІШЕННЯ ЩОДО СТРАХОВИХ ВИПЛАТ ТА ІНШИХ ВИПЛАТ НА ВІДШКОДУВАННЯ ШКОДИ

 

Рішення про призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг приймається протягом 10 днів після надходження заяви з усіма необхідними документами, з урахуванням отриманої органом Пенсійного фонду, що призначає страхову виплату, інформації із відповідних державних електронних інформаційних реєстрів та баз даних.

Рішення за результатами розгляду заяви оформлюється постановою за підписом керівника органу, що призначає страхову виплату, та зберігається в електронній справі отримувача такої виплати.

 

У ЯКИЙ СПОСІБ МОЖНА ПОДАТИ ДОКУМЕНТИ ДЛЯ ПРИЗНАЧЕННЯ, ПЕРЕРАХУВАННЯ, ПРОДОВЖЕННЯ ТА ЗДІЙСНЕННЯ СТРАХОВИХ ВИПЛАТ

 

Заява, разом із документами необхідними для призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг, подається:

– у паперовому вигляді особисто, або через уповноваженого представника, до територіального органу Пенсійного фонду України (сервісний центр);

– в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису чи електронної системи BankID, або через Портал Дія. 

 

ПОРЯДОК ВИПЛАТИ СТРАХОВИХ ВИПЛАТ

 

Нарахована сума страхових виплат включається у документи для виплати не пізніше одного місяця з дня прийняття рішення про призначення, перерахування, продовження її виплати.

Щомісячні страхові виплати виплачуються через установи уповноважених банків або національним оператором поштового зв’язку АТ «Укрпошта», за місцем фактичного проживання отримувача, зазначеного у заяві. Одноразові виплати здійснюються уповноваженими банками. 

Ті, хто отримував відповідні виплати у Фонді соціального страхування України, продовжать їх отримувати на раніше зазначені у заявах рахунки.

 

ВІДПОВІДІ НА НАЙПОШИРЕНІШІ ПИТАННЯ ЩОДО СТРАХОВИХ ВИПЛАТ

 

З 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої  страхові виплати у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві здійснюватиме не Фонд соціального страхування України (ФССУ), а Пенсійний фонд України. У зв’язку з цим, у багатьох українців виникають питання щодо страхових виплат: чи буде держава виплачувати їх далі, куди звертатися за призначенням тощо. Надаємо відповіді на найбільш актуальні питання.

 

Що змінилося для громадян?

По суті, змінюється орган, що буде забезпечувати такі страхові виплати. Отже, відтепер Пенсійний фонд України виплачуватиме: 

– допомогу по тимчасовій непрацездатності ( “лікарняні”); 

–допомогу  по вагітності і пологах (“декретні”);

–допомогу на поховання застрахованим особам, в т. ч. потерпілим на виробництві;

–одноразові та щомісячні страхові виплати потерпілим на виробництві, членам їх сімей.

 

Чи змінилися з 1 січня 2023 року умови надання та розміри страхових виплат?

Закон зберігає надані громадянам гарантії за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку. 

Попри зміну органу, який здійснює страхові виплати, умови надання виплат не змінюються. Розміри окремих виплат навіть збільшуються.

 

Чи потрібно людям, яким страхові виплати було призначено ФССУ, повторно звертатись до Пенсійного фонду України для продовження виплати? 

Тим людям, яким органами ФССУ вже було призначено страхові виплати, повторно звертатися до органів Пенсійного фонду України не потрібно.

З січня 2023 року фінансування таких виплат здійснюється Пенсійним фондом України на підставі переданих органами ФССУ справ отримувачів.

Щомісячні страхові виплати виплачуються через установи уповноважених банків або національним оператором поштового зв’язку АТ “Укрпошта”, за місцем фактичного проживання отримувача, зазначеного у заяві отримувача. Одноразові виплати здійснюються уповноваженими банками. 

 

Куди звертатися за призначенням та здійсненням страхових виплат з відшкодування шкоди? 

Заява, разом із документами необхідними для призначення, перерахування, продовження та здійснення страхових виплат і соціальних послуг, подається:

–        у паперовому вигляді до територіального органу Пенсійного фонду України (до сервісного центру) або пересилається поштою;

–        в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України з використанням кваліфікованого електронного підпису чи електронної системи BankID або через Портал Дія.

 

Чи збережеться право на пенсію по інвалідності потерпілим від нещасного випадку? 

Призначення пенсії по інвалідності здійснюється відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Пенсія  по інвалідності призначається за наявності у особи з інвалідністю необхідного страхового стажу. Право на пенсію по інвалідності не залежить від причини інвалідності. Раніше призначені пенсії виплачуються протягом всього строку, на які їх призначено. 

 

Як тепер працівнику отримати виплати по лікарняному? 

Оплату лікарняних буде здійснювати роботодавець, як це було і раніше. При цьому Законом України від 21.09.2022 № 2620-IX “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” скорочено час, протягом якого роботодавцям за поданими заявами-розрахунками мають надійти кошти для виплати лікарняних.

 

НАРАХУВАННЯ ВИПЛАТ ПО ЛІКАРНЯНИХ

 

З 1 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності є Пенсійний фонд України. Він, зокрема, здійснюватиме фінансування виплат страхувальників по лікарняних.

 

Що змінюється для страхувальників  

До 1 січня 2023 року

З 1 січня 2023 року

Хто приймає рішення про виплату лікарняних?

Комісія соцстрахування на підприємстві

Роботодавець або уповноважені ним особи

Термін розгляду лікарняних та прийняття рішення про виплату

10 днів - з дня надходження лікарняного по тимчасовій непрацездатності до роботодавця (днем надходження вважається восьмий день після закриття лікарняного);

10 днів - з дня надходження до роботодавця лікарняного по вагітності та пологах (днем надходження вважається восьмий день після відкриття лікарняного) ;

5 днів -  повідомлення працівника про відмову в оплаті.

10 днів - з дня надходження лікарняного по тимчасовій непрацездатності до роботодавця (днем надходження вважається восьмий день після закриття лікарняного);

3 дні - з дня надходження до роботодавця лікарняного по вагітності та пологах (днем надходження вважається восьмий день після відкриття лікарняного) ;

5 днів -  повідомлення працівника про відмову в оплаті.

Спосіб подання заяв-розрахунків

- онлайн за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення;

- на паперових носіях до відділень робочих органів виконавчої дирекції ФССУ

- в електронному вигляді через особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України;

- на паперових носіях до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України

Фінансування страхувальників

ФССУ протягом 10-ти днів після надходження заяви-розрахунку

Пенсійний фонд України протягом 3-х днів централізовано на окремі поточні рахунки, відкриті страхувальниками в установах банків для зарахування страхових коштів, після надходження заяви-розрахунку

Хто проводить перевірки страхувальників?

Робочі органи виконавчої дирекції ФССУ

Територіальні органи Пенсійного фонду України

Правила нарахування виплат по лікарняних не змінюються: відсоток середньої заробітної плати застрахованої особи в залежності від тривалості страхового стажу.

Механізм визначення середньої заробітної плати для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням також не зазнав суттєвих змін. Зокрема заробітна плата для оплати лікарняних обчислюватиметься шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців, що передують місяцю настання страхового випадку) зарплати, на яку нарахований єдиний внесок, на кількість календарних днів зайнятості у розрахунковому періоді без урахування календарних днів, не відпрацьованих з поважних причин. При цьому, перелік поважних причин, які враховуються при розрахунку, розширено.

Зміни застосовуватимуться до лікарняних, відкритих після 1 січня 2023 року. Лікарняні, відкриті в 2022 р. і продовжені в 2023 р., розраховуватимуться за старими правилами.

Роботодавцям, для подання заяв-розрахунків по лікарняних, не потрібно укладати з Пенсійним фондом України договір про визнання КЕП, як це було передбачено раніше у взаємовідносинах із ФССУ.

 

ПОДАННЯ ЗАЯВИ-РОЗРАХУНКУ ТА ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ВИПЛАТУ КОШТІВ ЗАСТРАХОВАНИМ ОСОБАМ

З 01 СІЧНЯ 2023 РОКУ

 

З 01 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності є Пенсійний Фонд України.

Це передбачено Законом України від 21.09.2022 № 2620-IX “Про внесення змін до Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, постановою Кабінету Міністрів України від 02.12. 2022 № 1350 “Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо забезпечення реалізації окремих функцій Пенсійного фонду України та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України”.

Для отримання фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві страхувальник, як і раніше, має подати заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми страхових виплат за їх видами.

Заява-розрахунок та повідомлення про виплату коштів застрахованим особам подаються страхувальниками через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, а також можуть подаватися у паперовій формі разом з електронною формою на електронному носії інформації головним управлінням Пенсійного фонду України за основним місцем обліку страхувальників.

Зміни застосовуватимуться до лікарняних, відкритих після 01 січня 2023 року. Ті лікарняні, які почались в 2022 році та продовжились в 2023 році, розраховуватимуться за старими правилами.

 

Важливо! Роботодавцям, для подання заяв-розрахунків по лікарняних, не потрібно укладати з Пенсійним фондом України договір про визнання КЕП, як це було передбачено раніше у взаємовідносинах із ФССУ.

 

ЩО ТАКЕ МЕДИЧНИЙ ВИСНОВОК ТА

ЛИСТОК НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ

 

Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 21 вересня 2022 року за №2620-ІХ:

 

МЕДИЧНИЙ ВИСНОВОК про тимчасову непрацездатність —  електронний документ, що формується на підставі медичних записів в електронній системі охорони здоров’я та містить висновок лікаря за результатами медичної експертизи з тимчасової втрати працездатності, що засвідчує тимчасову непрацездатність та є підставою для створення листка непрацездатності.

 

ЛИСТОК НЕПРАЦЕЗДАТНОСТІ — сформований програмними засобами електронного реєстру листків непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або документа, що засвідчує факт усиновлення дитини, і зареєстрований за єдиним реєстраційним номером цього реєстру  електронний документ, що є підставою для звільнення від роботи, призначення страхових виплат відповідно до законодавства про соціальне страхування.

 

ЛІКАРНЯНІ – 2023: ЩО ЗМІНИЛОСЬ?

 

З 1 січня 2023 року набула чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування», відповідно до якої уповноваженим органом управління в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку на виробництві визначено Пенсійний фонд України.

Для отримання фінансування по лікарняних від Пенсійного фонду України роботодавцю, як і раніше, необхідно подати заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам кошти.

Форма заяви-розрахунку залишилась незмінною. Умови здійснення виплат за лікарняними працівникам також не змінились. Оплата лікарняних здійснюється роботодавцем, як це було і раніше – 5 днів за рахунок власних коштів, починаючи з шостого дня – за рахунок страхових коштів. А у випадку лікарняних внаслідок нещасного випадку на виробництві – з 18 дня непрацездатності.

При цьому, Закон скоротив  час, протягом якого роботодавцям за поданими заявами-розрахунками мають надходити страхові кошти для виплати лікарняних від Пенсійного фонду України. Якщо раніше Фонд соціального страхування України (ФССУ) перераховував кошти роботодавцям протягом 10-ти днів після надходження заяви-розрахунку, то Пенсійний фонд України має здійснювати таке фінансування протягом 3-х днів після надходження заяви-розрахунку.

Така заява-розрахунок починаючи з 1 січня 2023 року подається до Пенсійного фонду України через особистий електронний кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг. 

Функціонал пункту меню «Заяви-розрахунки» особистого кабінету страхувальника дає можливість пошуку та перегляду заяв-розрахунків згідно визначених критеріїв: період реєстрації листків непрацездатності, тип заяви-розрахунку (за електронними листками непрацездатності); здійснення формування (редагування) та відправки заяви-розрахунку до Пенсійного фонду України.

Під час формування заяви-розрахунку використовується інформація з електронного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб.

В той же час до заяви-розрахунку можна додавати коментарі, пояснення та, за необхідності, скановані копії документів, які можуть бути використані при прийнятті рішення щодо фінансування.

 

 Важливо!

Для поліпшення якості обслуговування та пришвидшення автоматизованого опрацювання заяв-розрахунків, максимальну кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку обмежено до 200 штук.

Для уникнення помилок, при заповненні заяви-розрахунку використання лапок у назві суб’єкта господарювання не допускається.

Роботодавцям, для подання заяв-розрахунків, не потрібно укладати з Пенсійним фондом України договір про визнання КЕП , як це було передбачено раніше у взаємовідносинах із ФССУ.

Роботодавці, які з певних причин не можуть користуватись електронним кабінетом на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України, можуть скласти заяву-розрахунок в паперовій формі та подати її до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України.

 

ДО УВАГИ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

 

Законом України від 21.09.2022 №2620-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України «Про загальнообов’язкове пенсійне страхування» визначено, що з 1 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування є Пенсійний фонд України.

Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2022 року №1350 внесено зміни до Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №337, далі (Порядок).

Зокрема  пунктом 6 даного Порядку передбачено, що заклад охорони здоров’я зобов’язаний невідкладно передати з використанням засобів зв’язку (факс, телефонограма, електронна пошта) та протягом доби на паперовому носії екстрене повідомлення про звернення потерпілого з посиланням на нещасний випадок або гостре професійне захворювання на виробництві (у разі можливості з висновком про ступінь тяжкості травм) за встановленою формою.

З огляду на викладене вище наголошуємо, що екстрене повідомлення про нещасний випадок на виробництві/гостре професійне захворювання подається до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області за адресою вул. Січових Стрільців, 15 м.Івано-Франківськ, 76018   тел/факс  53-79-90, E-mail: gu@if.pfu.gov.ua.

 

ДО УВАГИ СТРАХУВАЛЬНИКІВ

 

З 1 січня 2023 року уповноваженим органом в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування є Пенсійний фонд України.

Це передбачено Законом України від 21.09.2022 №2620-IX «Про внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Закону України “Про загальнообов’язкове пенсійне страхування».

Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2022 року №1350 внесено зміни до Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 року №337, далі (Порядок).

Зокрема  пунктом 8 даного Порядку передбачено, що роботодавець в разі настання нещасного випадку  або гострого професійного захворювання зобов’язаний протягом двох годин повідомити територіальний орган Пенсійного фонду України, з використанням засобів зв’язку та не пізніше наступного робочого дня надати на паперовому носії повідомлення згідно встановленої форми.

З огляду на викладене вище наголошуємо, що повідомлення про нещасний випадок на виробництві/гостре професійне захворювання подається до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області за адресою вул. Січових Стрільців, 15 м.Івано-Франківськ, 76018   тел/факс  53-79-90, E-mail: gu@if.pfu.gov.ua.