Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг в межах компетенції розглянув звернення депутатів Переріслянської сільської ради №1224/03-26 від 18 листопада 2021 р. щодо недопущення підвищення тарифів для населення та повідомляє наступне.
Щодо забезпечення обґрунтованого рівня тарифів для населення.
Інформуємо, що рішення про встановлення тарифів на комунальні послуги може прийматися лише уповноваженими органами.
На сьогодні повноваження щодо встановлення тарифів на комунальні послуги розподілено між Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) та органами місцевого самоврядування.
Відповідно до Законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» НКРЕКП встановлює тарифи на комунальні послуги тим суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких вона здійснює. Для решти суб’єктів господарювання, які не підпадають під сферу регулювання НКРЕКП, тарифи встановлюються органами місцевого самоврядування, на основі затверджених Міністерством розвитку громад та територій України порядків формування тарифів на комунальні послуги.
Таким чином, виконавці відповідних комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.
Згідно частини третьої статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення» зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до цього Закону здійснюють державне регулювання цін. Відповідно до статті 13 Закону України «Про ціни і ціноутворення» це Кабінет Міністрів України, органи виконавчої влади, державні колегіальні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2021 р. . №859 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від
5 червня 2019 р. № 483 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» Уряд зафіксував ціни на електричну енергію для побутових споживачів з 1 жовтня 2021 р. по ЗО квітня 2022 р.: 1 грн 44 коп (з ПДВ) за 1 кВт-год до 250 кВт-год (включно, за весь обсяг споживання) та 1 грн 68 коп (з ПДВ) за 1 кВт-год понад 250 кВт-год (за весь обсяг споживання).
Відповідно до частини другої статті 12 Закону України «Про ціни і ціноутворення» державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).
Установлення Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого розміру, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку (частина друга статті 15 Закону України «Про ціни і ціноутворення»).
Щодо призначення житлових субсидій.
Відповідно до положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. №848, головним розпорядником коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово- комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Міністерство соціальної політики України.
В свою чергу, 8 жовтня 2021 р. Верховною Радою України було прийнято Закон «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо реалізації соціальних заходів та інфраструктурних проектів», реєстр. № 6052.
Законом передбачено збільшити видатки загального фонду для фінансування невідкладних потреб соціального спрямування та реалізації інфраструктурних проектів, зокрема на забезпечення належної державної соціальної підтримки населення на оплату житлово-комунальних послуг у поточному році шляхом збільшення видатків на виплату пільг та житлових субсидій населенню за бюджетною програмою Міністерства соціальної політики України (КПКВК 2501230) «Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі» на 12 млрд грн.
Також на розгляді Верховної Ради України перебуває проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку погашення заборгованості споживачів з оплати житлово-комунальних послуг», реєстр. №3613.
Проектом Закону № 3613 пропонується запровадити обов'язковий порядок реструктуризації заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, що склалася перед управителем, виконавцями відповідних послуг станом на 1 жовтня 2020 р. у розмірі, визначеному Кабінетом Міністрів України за видами житлово-комунальних послуг, шляхом розстрочення їх сплати строком до 60
|
місяців залежно від суми боргу та рівня доходів громадян на дату реструктуризації.
Крім того, законопроектом № 3613 вносяться зміни до Закону України «Про судовий збір» у частині звільнення від судового збору під час розгляду справ позивачів у разі подання заяви щодо видачі судового наказу про стягнення заборгованості та Закону України «Про виконавче провадження» в частині розповсюдження певних обмежень для боржників з оплати за житлово- комунальні послуги, які не уклали договорів про реструктуризацію заборгованості та не сплачують поточних платежів.
Комітетом з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, який визначено головним з підготовки і попереднього розгляду проекту Закону, прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти законопроект № 3613 за основу.
Разом з тим, Комітет з питань енергетики та житлово-комунальних послуг у межах наданих повноважень, здійснює всі можливі заходи для забезпечення сталого функціонування ринків енергії та енергоносіїв.
|
|