Діяльність колекторів не врегульована жодним спеціальним законодавчим актом. Разом з тим, вона прямо не заборонена законом.

Так, визначаючи основні вимоги до цієї діяльності необхідно, перш за все, виходити з положень чинного законодавства. Відповідно до ст. 55 ГК України, колекторів можна віднести до суб’єктів господарювання. Основна функція колекторів – стягнення боргів з боржників.  Основною підставою для виконання колекторською організацією своїх функцій може слугувати договір, що укладається між нею та кредитором.

Колекторські компанії – це фінансові установи, створені та зареєстровані в порядку, встановленому законом, метою діяльності яких є стягнення так званих «проблемних заборгованостей» та мають відповідну ліцензію на здійснення фінансових послуг. Але підстав для того, щоб притягнути колекторські фірми до відповідальності у більшості випадків відсутні.

 

Дуже часто звертаються громадяни до Бюро із таким питанням. Як діяти людині, яка брала кредит, хоче його віддати, але зараз немає такої можливості. Чи законом передбачена якась відстрочка?

Коли вам зателефонували з колекторської фірми необхідно вимагати від них номер договору та дані первинного кредитора, а також документи, які підтверджують передачу боргів клієнтів колекторській фірмі (дані документи ви можете запросити в них для ознайомлення в завірених копіях). У випадку, якщо копії даних документів не надали, то неможливо визначити правові підстави звернення колекторів до вас. І є підстави говорити про «вимагання», за яке передбачено кримінальну відповідальність.

Якщо всі необхідні документи вам надали, то варто самому звернутися до суду щодо умов договору, зокрема, вимагати детальну виписку та обґрунтування заборгованості з нарахуванням пені (неустойки) по даному зобов’язанню (оскільки, коли продають борги такій компанії, то вона немає права нараховувати ніякі відсотки, ніякі штрафні санкції, абсолютно нічого).

Для того, щоб відстрочити виплату боргу, потрібно звернутися до колекторської фірми з заявою про реструктуризацію боргу, після чого вони задовольняють або відмовляють у реструктуризації (це не є їхнім обов’язком, а їхнє право).

Як людині діяти в умовах психологічного тиску та погроз?

Тут головне запастися терпінням, адже колекторські фірми діють в загальному психологічним тиском, а саме: телефонують у вечірній час; погрожують життю боржника та життю їх родини; погрози забрати майно; поширюють конфіденційну та неправдиву  інформацію про боржника та інше.

Отже, якщо вам зателефонували і погрожують, будьте емоційно спокійними, не давайте причин розвивати агресивність в спілкуванні; якщо до вас приїхали люди, які вимагали гроші (з метою залякати) – викликайте поліцію, ні в чому не сумніваючись; не піддавайтеся провокаціям.

Відповідно ст. 32 Конституції України, ніхто не має права втручатися в особисте та сімейне життя людини. Проте, у випадку, коли позичальником надана письмова згода на передачу інформації 3-м особам колекторська компанія вправі телефонувати за номерами телефонів, які позичальник вказав в анкеті-заявці на отримання кредиту.

Як захистити себе, куди звертатися за допомогою (адже часто вимагають стягнення «міфічних» боргів)?

Ситуацій, коли колектори стягують «міфічні» борги  може бути декілька:

  • телефонують по чужому кредиту, де позичальник залишив ваш номер телефону як контактної особи;
  • близький родич оформив кредит, своєчасно не повернув борг, при цьому колектори віднайшли телефони всіх близьких людей та починають їх періодично провонювати та погрожувати;
  • кредит оформили шахраї без вашого відома через онлайн сервіс та інші.

Що ж робити в такому випадку? Якщо вас турбують по причині родинних, або дружніх відносин, оскільки позичальник залишив ваш номер телефону як контактної особи, а бажання або часу вислуховувати проблеми інших людей немає, тоді обов’язково заперечуйте факт знайомства з боржником, або ж повідомте, що вже кілька років з ним не спілкуєтесь та у вас відсутній актуальний номер його телефону (переїхали в інше місто, змінили роботу, виїхали на заробітки за кордон, або ж просто перестали підтримувати відносини).

По-друге, будуйте розмову спокійно, чітко та впевнено (ваш співрозмовник повинен переконатися, що всі подальші звернення до вас жодним чином не забезпечать повернення простроченого кредиту).

Ніколи не піддавайтесь на провокації колекторів з приводу звернення до вас, як до поручителя по кредиту. Пам’ятайте, що поручитель – це та людина, яка несе солідарну (спільну) з позичальником відповідальність за взяті зобов’язання на підставі підписаного з кредитором договору поруки. Якщо ви як 3-тя особа нічого не підписували у фінансовій установі, або ж взагалі вперше чуєте щодо наявного кредиту, ні про яку поруку й мови бути не може. Відповідно вимоги колекторів щодо сплати кредиту за боржника в такій ситуації є ні чим іншим, як черговими не законними маніпуляціями.

У разі прямих погроз, або вимог по оплаті кредиту – інформуйте співбесідника щодо запису розмови та наміру передати його разом із заявою про вимагання грошей до поліції для порушення кримінальної справи.

 

За більш детальною інформацією Ви можете звернутись до  відділу «Надвірнянське бюро правової допомоги» за тел.: 2-80-51; 050-71-91-048.

 

 

 

Надвірнянське бюро правової допомоги

Івано-Франківського місцевого центру

з надання БВПД