Фото без описуОстаннім часом ціни в Україні на всі види комунальних послуг сильно піднялися, в тому числі дуже подорожчало постачання електроенергії.

Багато споживачів, з метою заощадити на газі, переходять на опалення електричними котлами або іншими установками, що гріють і працюють за рахунок електрики, в зв'язку з чим, збільшується коло споживачів. Вони ж дуже часто стикаються з проблемою перебоїв в постачанні електроенергії. Зазначене свідчить про те, що на даний момент ціна, на жаль, не відповідає якості послуг.

Неякісна електроенергія: хто повинен відповідати?

Стандарти якості електропостачання, умови і порядок їх забезпечення встановлено Порядком забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання, затверджений постановою національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) від 12.06.2018 № 375. На цей же орган і покладається обов'язок по захисту прав споживачів за якісне постачання електроенергії та інших комунальних послуг на українському ринку. Одним з таких способів захисту є компенсація за неякісні послуги з електропостачання.

Процедура виплати компенсації

Слід зауважити і пам’ятати , що на операторів розподілу компанію-постачальника покладено обов'язок виявляти порушення стандартів якості електроенергії та, в разі їх наявності, компенсацію платити споживачам. Однак, за власною ініціативою такі органи дуже рідко її виплачують. Тому, в такому випадку, споживач має право звернутися в компанію з якою укладено договір з відповідною заявою.

Підставою для надання компенсації є неналежні послуги (несвоєчасні, неякісні) по:

  • видачі технічних умов;
  • дотримання показників зміни напруги;
  • відновлення електропостачання;
  • якісному електропостачанні;
  • розгляду скарги споживача на якість;
  • та інші порушення стандартів.

Розмір компенсації для побутових споживачів встановлено від 100 до 200 грн, для непобутових (підприємства, організації, установи) від 200 до 600 грн в залежності від виду порушення, який можна дізнатися у таблиці, наведеній в зазначеному вище Постанові НКРЕКП. А в разі порушення вимоги щодо дотримання показників зміни напруги, компенсація виплачується щомісяця в розмірі 25% плати за надання послуг за кожен календарний місяць з дня отримання скарги споживача щодо якості електроенергії по день фактичного усунення порушення.

Термін для надання компенсації становить 45 днів з моменту порушення. Якщо ж протягом зазначеного терміну компенсація не нарахована, то у споживача виникає право на виплату подвійного розміру компенсації.

Якщо ж компанія відмовляє в наданні компенсації без обґрунтування причин відмови або взагалі не відповідає на звернення, споживачеві слід звернутися до НКРЕКП і її територіальні органи.

Комісія в разі підтвердження фактів невиплати компенсацій за результатами перевірок підприємств (в тому числі за скаргами споживачів):

  • зобов'язує компанію надати компенсацію в подвійному розмірі;
  • накладає на компанію штраф.

Випадки, в яких компенсація не надається:

  • енергопостачальником доведено наявність форс-мажорних обставин (таких, що не залежать від його волі, наприклад надзвичайні ситуації техногенного або природного характеру);
  • наявність вини в діях споживача або інших осіб, які призвели до виникнення несправності або аварії при постачанні енергії;
  • якщо призупинення енергії було заздалегідь заплановано в певних цілях, і про нього завчасно було повідомлено;
  • якщо споживач відмовляється від компенсації електроенергії.

Фото без описуЗахист прав і законних інтересів споживачів в суді. У разі затягування процесу виплати компенсації, надання необґрунтованих повідомлень операторами системи розподілу, компаніями-постачальниками, НКРЕКП для захисту своїх інтересів споживачам варто звертатися до суду з вимогою не тільки виплатити компенсацію, але і відшкодувати моральну шкоду за відключення електроенергії і невиплату компенсації.

 

За більш детальною інформацією із  цього питання  Ви можете звернутись до  відділу «Надвірнянське бюро правової допомоги» за тел.: 2-80-51; 050-71-91-048.

 

 

 

Надвірнянське бюро правової допомоги Івано-Франківського місцевого центру з надання БВПД